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2021

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Recollections—Atravesando con el Toro

Ceramic with glaze, glass, photo-transfer

Courtesy of the artists

Family history in the United States/Mexico border informs Marilyn Montufar and George Rodriguez collaboration. Traversing time, place, history, and memories, the artists’ families roots in Texas (United States) and Chihuahua (Mexico) unravel throughout the piece. 

The desert landscape such as the Rio Grande, regional plants that grow across borders, and fond memories of scenic drives across the U.S. and Mexico are depicted on the bull’s face as photographs. The artists’ childhood memories of the landscape in El Paso and Juárez are displayed with a stark reminder of the drastic contrast between the countries when one crosses the Mexican border into towns such as Puerto de Anapra in the city of Juárez. Common imagery of Juárez are transferred onto the bull, such as pink crosses labeled Ni Una Más—(not one more woman missing)—a cry for help to end the femicide that has been occurring in Juárez for decades. 

An image of Rodriguez’ mother at the swap meet is printed on the bull’s face. She is pregnant with one of Rodriguez’ siblings, perhaps at a swap meet location like Fox Plaza, where the artist spent many weekends with his family. Montufar’s grandparents embrace adjacent to the portrait of Rodriguez’ mother, the Texan desert landscape behind them where they first met before relocating to Mexico due to hostility and racism towards Mexicans in the U.S.

A reference to the “wall” dividing the U.S./Mexico border runs down the bull’s face, with carvings referencing the statue of the Aztec God, Xochipilli. A reminder that throughout history there were animals, plants, and people, but no man-made borders.

La historia familiar de la frontera entre Estados Unidos y México informa la colaboración de Marilyn Montufar y George Rodríguez. Atravesando el tiempo, lugar, historia y recuerdos, las raíces familiares de los artistas en Texas (Estados Unidos) y Chihuahua (México) se desentrañan a lo largo de la pieza. El paisaje desértico como el Río Grande, las plantas regionales que crecen a través de las fronteras y los recuerdos de recorridos escénicos por Estados Unidos y México están representados en la cara del toro como fotografías. Los recuerdos de la infancia de los artistas sobre el paisaje en El Paso y Juárez se muestran con un marcado recordatorio del drástico contraste entre los países cuando uno cruza la frontera mexicana hacia pueblos como Puerto de Anapra en la ciudad de Juárez. Imágenes comunes de Juárez se transfieren al toro, como cruces rosadas etiquetadas como Ni Una Más- un grito de ayuda para poner fin al feminicidio que ha estado ocurriendo en Juárez durante décadas.

Una imagen de la madre de Rodríguez en un mercado está impresa en la cara del toro. Está embarazada de uno de los hermanos de Rodríguez, quizás en un mercado como Fox Plaza, donde el artista pasó muchos fines de semana con su familia. Los abuelos de Montufar se abrazan junto al retrato de la madre de Rodríguez, el paisaje desértico tejano detrás de ellos donde se conocieron antes de mudarse a México debido a la hostilidad y el racismo hacia los mexicanos en los Estados Unidos. Una referencia al “muro” que divide la frontera entre Estados Unidos y México corre por la cara del toro, con tallas que hacen referencia a la estatua del dios azteca, Xochipilli. Un recuerdo de que a lo largo de la historia hubo animales, plantas y personas, pero no fronteras hechas por el hombre.

Toro — 1925, 1937, 1949, 1961, 1973, 1985, 1997, 2009, 2021

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